fbpx

Spis klogt og godt – for hjertets skyld!

Mange, der taler om hjerte og kredsløb med deres læge, rådes til at gennemgå deres kost – og holde øje med kolesterolniveauer. Men hvad med kolesterol? Er det en ven eller fjende?

Kolesterol er faktisk nødvendigt for, at kroppen kan fungere. Det er en af ​​byggestenene i celledannelsen og bidrager til produktionen af ​​hormoner. Men hvis der dannes for meget kolesterol i kroppen, kan en del af overskuddet af primært LDL-kolesterol sætte sig fast i karvæggene..

To grupper

Kolesterol er normalt opdelt i to grupper, HDL (det gavnlige kolesterol) og LDL (ofte kaldet det dårlige kolesterol). Men mere og mere forskning viser, at forholdet er mere kompliceret end det.

I en af ​​de mest omfattende langtidsundersøgelser, der er blevet foretaget, den såkaldte Framingham-undersøgelse, var der ingen klar forbindelse mellem hjerte-kar-sygdom og højt totalkolesterol eller højt LDL. Imidlertid blev der observeret signifikant forøget dødelighed hos patienter med markant nedsat total kolesterol.

Bivirkninger ved statiner

Hvordan hænger det sammen? Mennesker med mildt til moderat forhøjede kolesterolniveauer behandles også med lægemidler som statiner for at reducere risikoen for hjerte-kar-hændelser.

Statiner er til stor gavn for mennesker med høj risiko for visse typer hjerte-kar-sygdomme – men åbenlyst mere tvivlsomt for mennesker med let forhøjet blodlipider. Især i betragtning af, at mange af dem, der får statiner, får generende bivirkninger af medicinen.

Oxideret LDL i fokus

Nyere forskning indikerer, at høje niveauer af oxideret LDL, oxLDL, i blodet måske udgør den vigtigste risikofaktor for en række hjerte-kar-sygdomme. En værdi, der ikke engang måles regelmæssigt i dag.

Med den rette kost med masser af grøntsager kan du reducere risikoen for at ødelægge den delikate balance i blodlipiderne og niveauet af oxideret LDL. Antioxidanter, der findes i frugt og grøntsager, modvirker oxidationsprocessen i kroppen.

Kulhydrater og kød?

Kulhydrater er nødvendige, men vælg kulhydrater, der absorberes langsomt i kroppen. Brun ris er bedre end forarbejdet ris, fuldkornspasta bedre end makaroni og groft brød med fuldkorn bedre end hvidt brød.
Kød, fjerkræ og fisk leverer vigtige proteiner og fedt, men nyere forskning viser, at det kan være klogt at holde lidt tilbage, hvis du spiser meget rødt eller røget kød.

SanoKardio er et kosttilskud baseret på tomatekstraktet Lycored Nutrient Complex. SanoKardio indeholder antioxidanterne lycopen, beta-caroten, vitamin E, phytoen og phytofluen og plantesteroler. Ekstraktet er tilsat thiamin og er skræddersyet til et sundt hjerte*.

Alt i én kapsel – for hjertets skyld!*

Hvis du er usikker på, om du får nok antioxidanter gennem kosten, er SanoKardio et godt valg med sin unikke kombination af antioxidanter og vitaminet B1 (thiamin), der bidrager til normal hjertefunktion. Via SanoKardio får du også E-vitamin, en antioxidant, der hjælper med at beskytte kroppens celler mod oxidativ stress.

Kosten er en af ​​mange vigtige faktorer til forebyggelse af hjerte-kar-relaterede lidelser. Her er 5 ekstra hjertevenlige tip.

Kost
Velvære

Glem ikke FRISK-faktorerne!

Vi lever i en stresset tid. Så meget desto vigtigere er det at holde fast ved det positive og håbefulde i...

Lyt til dit hjerte!

Hjertet er et fantastisk organ. I løbet af en gennemsnitlig levetid slår hjertet cirka 2,5 milliarder slag....

Tillfreds kunde garanti

Køb SanoKardio!

SanoKardio®, et kosttilskud for et sundt hjerte. Baseret på klinisk forskning. Abonnér og få 15% rabat

Kost
Velvære

Relaterede indlæg …

♥ Fri fragt på alt ♥ Ingen binding ♥ Abonnér og få 15% i rabat
0